Kandidatenplatform

Kandidatenplatform

Op het kandidatenplatform beheer je je account en regel je alles: je schrijft je in voor een studierichting, plant je examens in onze kalender, raadpleegt de vakfiches waarmee je je voorbereidt op het examen, bekijkt je resultaten, plant een inzage als je niet geslaagd was voor een examen, regelt je administratie en communiceert met ons. 

Lees regelmatig onze meldingen zodat je goed op de hoogte bent en stel je vragen. Wij beantwoorden je meldingen normaal gezien binnen 2 werkdagen. 

 

Voor het eerst aanmelden

Meld je aan op het kandidatenplatform met een digitale sleutel. De eerste keer heb je een kaartlezer nodig om je identiteitskaart in te lezen en de pincode van je identiteitskaart. Zorg dat je je pincode kent.

Daarna kan je gebruik maken van 1 van deze veilige aanmeldopties:

  • Google authenticator
  • itsme
  • sms
  • een token

Lees meer info over aanmelden met een digitale sleutel.

 

Meer info
  • Moet je echt een digitale sleutel aanmaken ? 

Ja, zonder digitale sleutel kan je je niet registreren en heb je geen toegang tot het kandidatenplatform. Een digitale sleutel is veel veiliger dan een gebruikersnaam en wachtwoord. Daarom kiest de Vlaamse Overheid voor dit systeem. Het is belangrijk dat je gegevens goed beveiligd zijn. 

 

  • Kan je iemand je account op het kandidatenplatform laten beheren?

Als kandidaat ben je in ons platform geregistreerd met je rijksregisternummer. Het is dan ook belangrijk dat je je account zelf beheert. Elke keer als je je aanmeldt op het kandidatenplatform moet je je identiferen via itsme, Google Authenticator, je ID-kaart of een sms. Zo ben je zeker dat je gegevens veilig zijn. Geef die identificatie niet zomaar door aan iemand anders. 

  • Wat doe je als de eerste aanmelding niet lukt?

De eerste keer moet je je registreren met je elektronische identiteitskaart en een kaartlezer. Dat mag ook een bankkaartlezer zijn. Als je je pincode van je ID-kaart kwijt bent, moet je een nieuwe aanvragen bij de gemeente. 

Lukt de registratie niet, neem dan contact op met de gratis infolijn 1700 en leg uit dat je je digitale sleutel niet geactiveerd krijgt. 
 

  • Wat doe je als je geen elektronische identiteitskaart hebt?

Lees de info van de Vlaamse Overheid over het activeren van een digitale sleutel. Contacteer de gratis infolijn 1700 als je meer uitleg wil. 

  • Waarom moet je een foto van jezelf opladen in het kandidatenplatform?

Als je je inschrijft op het kandidatenplatform, dan vragen we je om een recente foto op te laden van jezelf. Dat doen we omdat je je op elk examen moet kunnen identificeren. We vergelijken je met je foto in het platform en de gegevens op je identiteitskaart.